19-2-2025 - ALGEMEEN
Zonder steun van NSC en CDA lijkt verbod op 'homogenezing' er niet te komen
door: sportingact
Het lijkt onwaarschijnlijk dat een meerderheid in de Tweede Kamer conversietherapie wil verbieden en strafbaar wil maken. Bij deze 'behandelingen' wordt getracht om transgenders en homoseksuelen zogenaamd te genezen en heteroseksueel te maken. Dit komt voor in onder meer een aantal evangelische gemeenten en pinksterkerken, die homoseksualiteit en het zijn van transgender zien als ziekte.
Drie jaar geleden dienden D66 en VVD, toen beide coalitiepartijen, samen met oppositiepartijen GroenLinks-PvdA, SP en Partij van de Dieren een wetsvoorstel in om deze praktijken te verbieden. Met Volt erbij kan het voorstel nu rekenen op zeker 68 Kamerzetels. De Tweede Kamer debatteert er vanavond over.
De initiatiefnemers hopen ook stemmen te krijgen vanuit de PVV, NSC en CDA. Het is onduidelijk wat de PVV'ers gaan doen, maar NSC en CDA zeggen het wetsvoorstel niet te steunen. De partijen geven aan tegen conversiebehandelingen te zijn, maar ze vinden het wetsvoorstel inhoudelijk ondermaats en een verbod moeilijk te handhaven.
Belangenorganisaties vanuit de Regenboog-gemeenschap vinden het verontrustend dat conversiebehandelingen mogelijk toch niet strafbaar worden. Wereldwijd bestaat in de medische wereld consensus dat conversiebehandelingen zware psychische schade toebrengen.
"Als je continu hoort dat jouw geaardheid jouw relatie met God vernietigt, terwijl ook het geloof ontzettend belangrijk is voor wie je bent, dan ben je continu in gevecht met jezelf", vertelt Kai Yung, die jarenlang conversiebehandelingen onderging bij de organisatie Evangelische Hulp aan Homofielen, die nu niet meer bestaat. "Ik nam zelfs een vriendin. Maar je ontkent alleen maar jezelf en ik werd depressief. De dominee zei toen dat ik 'gewoon niet volwassen genoeg was in mijn geloof'."
"De schuld leggen bij mensen van wie hun geaardheid niet voldoet aan de normen van een religieuze groep is karakteristiek voor conversiebehandelingen", zegt Alexander Noordijk. Als student theologie kwam hij 20 jaar geleden uit de kast en werd hij ook onderworpen aan pogingen tot 'homogenezing'. Bij hem werd zogenaamde duivelsuitdrijving toegepast waarbij geloofsgenoten via lange gebedssessies in tongen gingen spreken.
"Ik zou daarmee gezuiverd worden van zonden van mijn voorouders, die dan weer in mij zouden zitten waardoor ik een homoseksueel zou zijn geworden", vertelt Noordijk. "Voor mij was dit ontzettend desoriënterend en ik heb veel psychische hulp nodig gehad om met deze ervaringen om te gaan."
Inmiddels is Noordijk predikant en getrouwd met Yung. Samen proberen ze via een lotgenotengroep slachtoffers van conversietherapie te ondersteunen. "Door de verhalen die wij horen, weten we zeker dat het nog steeds gebeurt."
Psychiaters en psychologen zien ook nog steeds mensen in hun spreekkamers die problemen ondervinden na conversiebehandelingen. Hun beroepsverenigingen steunen het wetsvoorstel tegen die therapie.
Opvallend genoeg zeggen critici van de wet zich juist zorgen te maken over de gevolgen van deze wet voor psychiaters en psychologen. "Het wetsvoorstel gaat over alle handelingen die ertoe strekken dat genderidentiteit wordt onderdrukt of veranderd", zegt NSC-Kamerlid Jesse Six Dijkstra. "Dat raakt ook aan de vrijheid van hulpverleners die bijvoorbeeld werken met kinderen die door een fase van genderdysforie (onvrede met het geboortegeslacht, red.) gaan."
De vrees bestaat dat hulp van een psycholoog of psychiater aan transgenders tijdens hun transitie met deze wet als strafbaar kan worden geïnterpreteerd. Want ook hier gaat het om het veranderen van een genderidentiteit.
"Dat is een misvatting", zegt Niels Mulder, hoogleraar Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie. "Het verbod zit op het dwingen van mensen om 'gewoon' man of vrouw te zijn. En dat doen wij vanuit de beroepsgroep nadrukkelijk niet. Wij zeggen niet wie mensen moeten zijn of worden, zoals dat bij conversiebehandelingen gaat. Wij helpen mensen om de degene te worden die ze zelf willen zijn. Dat is een essentieel verschil."
Regenboog-belangenorganisatie COC Nederland reageert verbaasd op de terughoudendheid van NSC en CDA. "Want het CDA heeft bijvoorbeeld met het Regenboog Stembusakkoord voor dit wetsvoorstel getekend en het zelfs opgenomen in het verkiezingsprogramma", zegt woordvoerder Philip Tijsma.
Zowel CDA als NSC benadrukken dat ze conversiebehandelingen willen verbieden, maar via een ander wetsvoorstel tegen psychisch geweld, waar conversiebehandelingen dan ook onder vallen.
COC Nederland blijft kritisch. "Het wetsvoorstel waar CDA en NSC naar verwijzen, is nog niet eens ingediend", zegt Tijsma. "Slachtoffers van conversiehandelingen wachten al veel te lang op een wettelijk verbod. We roepen partijen op die slachtoffers niet in de kou te laten staan, en dit nu gewoon te regelen, net zoals dat in Duitsland en Frankrijk allang is gebeurd."
[Bron: nos.nl]
Geef met de duimen aan of je meer of minder vaak (niet meer) een dergelijk artikel wilt zien