.
::: digiGOP.nl :::

Besneden of onbesneden?
Ik heb liever seks met
Onbesneden
Besneden
Maakt mij niet uit

login om te stemmen

Forum Operators

DISCLAIMER: digiGOP.nl is geen bedrijf maar een hobby! digiGOP.nl is niet aansprakelijk voor berichten, foto's en andersoort materiaal die door bezoekers geplaatst zijn. De plaatser van het bericht is zelf aansprakelijk! Mocht er onverhoopt materiaal zijn geplaatst waar copyright op rust dan klik hier om dit te melden. Zie ook onze algemene disclaimer aub.

‘Roze kamer 50-plus’ gaat op 27 juni van start in Zuidhorn: Discriminatie komt dichterbij

door: sportingact

Westerkwartier krijgt een ‘roze huiskamer 50 plus’. LHBTI-senioren kunnen hiervoor vanaf deze maand om de vier weken terecht in buurthuiskamer Pand 10a aan de Nieuwstraat in Zuidhorn. De eerste inloopmiddag is op vrijdag 27 juni. De feestelijke opening wordt die middag verricht door ChristenUnie-wethouder Bert Nederveen.

Initiatiefnemers zijn Anna Wondergem (74) en René Westerhoff-Dijkinga (66) die allebei woonachtig zijn in Zuidhorn. Wondergem woonde bijna haar leven lang samen met een vrouwelijke partner. En Westerhoff stapte eind jaren negentig met zijn man in het huwelijksbootje.

Volgens Wondergem blijkt uit onderzoek dat zich onder oudere LHBTI’ers nogal wat eenzaamheid voordoet. ,,Als eigen familieleden er moeite mee hebben dat je als lesbienne of gay-man uit de kast bent gekomen, ligt een sociaal isolement op de loer.’’

Met Amsterdam voorop neemt de homohaat in de randstad de laatste jaren volgens hen in rap tempo toe. In een plattelandsregio als Westerkwartier valt de discriminatie van homoseksuelen en transgenders erg mee. ,,Maar homohaat wordt aangewakkerd door vooraanstaande politici als president Donald Trump in de VS, Viktor Orban in Hongarije en Geert Wilders in Nederland. Dit voorbeeldgedrag kan ertoe leiden dat ook in ons land en uiteindelijk zelfs in het Westerkwartier een klimaat ontstaat, waarbij het normaal wordt gevonden om te discrimineren’’, menen Wondergem en Westerhoff.

Om die reden achten zij het nu een goed moment om in navolging van andere plaatsen in het land in het Westerkwartier een ‘roze huiskamer 50plus’ te openen. ,,Wij brengen regenboogsenioren hier met elkaar in contact. Ontmoeting staan centraal. ,,Meer dan de deur van de buurtkamer op vrijdagmiddag open te doen, doen wij niet. Wij bieden geen entertainment en zijn geen spelleiders’’, benadrukken de twee initiatiefnemers.

De bedoeling is dat LHTBI’ers elkaar in de ‘roze kamer 50plus’ leren elkaar kennen. ,,Hierdoor kan op den duur een band ontstaan. Het zou een soort ‘roze familie’ kunnen worden, waarbij de leden op gezette tijden wellicht met elkaar ergens gezellig gaan lunchen of zelfs de kerstdagen met elkaar doorbrengen.’’

Over de opkomst durven Wondergem en Westerhoff vooraf geen verwachtingen uit te spreken. ,,Als we op den duur uitkomen op acht tot tien vaste bezoekers, zijn we dik tevreden.’’

De beide initiatiefnemers roemen het tolerante en ‘inclusieve’ klimaat dat volgens hen heerst in het Westerkwartier als het gaat om acceptatie van mensen die anders seksueel geaard zijn. ,,Niet iedereen snapt dat er mensen zijn die bijvoorbeeld vallen op hun eigen sekse. Maar gelukkig is de fatsoensnorm kenmerkend voor het platteland. Hierdoor komt discriminatie in onze contreien nog niet tot nauwelijks voor. Maar we zien discriminatie van elders ook hier wel steeds dichterbij komen.’’

Westerhoff is al vele jaren actief in de lokale politiek. Als VVD-fractievoorzitter in de voormalige gemeente Zuidhorn is hij naar eigen zeggen slechts eenmaal geconfronteerd met een incident dat anti-homo-gerelateerd was. ,,Toen werd er iets tegen het raam van ons huis gegooid. Daarvan maakte ik indertijd melding bij de burgemeester. De politie pakte dit adequaat op, waardoor het bij dit ene incident is gebleven.’’

Wondergem snapt dat hetero’s niet altijd begrijpen dat er mensen zijn die seksueel anders geaard zijn. ,,Ik leg m’n eigen waarden niet op aan anderen. Dan zou ik het waarderen als andere mensen op beurt hun waarden niet opleggen aan mij’’, zegt Westerhoff.

Mede dankzij een startsubsidie van de gemeente Westerkwartier komt de ‘roze kamer 50-plus’ tot stand. De gemeente stelt haar eigen regenboogvlag beschikbaar die op 27 juni bij de entree van Pand10a wordt uitgehangen.

[Bron: dvhn.nl]

Geef met de duimen aan of je meer of minder vaak (niet meer) een dergelijk artikel wilt zien
0 reacties

12 Disgusting Things That Were No

12 Disgusting Things That Were Normal in Ancient Rome

Belgium Pride Parade 2025

Belgium Pride Parade 2025

De Grootste Gay Parade van Spanje

De Grootste Gay Parade van Spanje
::: digiGOP.nl :::

© digiGOP.nl 2002 - 2025 | Adverteren | Disclaimer | Help | Contact/Helpdesk | Mobiele versie